Shakshuka met boerenkool en feta

IMG_9137

Ik lunchte laatst bij een superhip en happening tentje in de binnenstad van Utrecht, en van geen enkel gerecht op de menukaart kende ik alle ingrediënten. Shakshuka? Geen idee, maar ik at het en vond het geweldig. Het lijkt alsof de hele wereld shakshuka tegelijk met mij leerde kennen want ik zie het sindsdien overal voorbij komen. Ik maakte het laatst eindelijk eens een keer zelf als lunch met een paar extra hele lekkere ingrediënten. Als avondmaaltijd kan shakshuka ook prima maar dan vind ik het toch meer van het niveau ‘soep en brood als avondeten’ en daar ben ik geen fan van.

Dit heb je nodig (1p):
tomatenblokjes (200 g)
tomatenpuree
1 rode paprika
1 ei
halve witte ui
1 teentje knoflook
boerenkool
feta
2 pitabroodjes
komijnzaad
chilipoeder
paprikapoeder

Dit moet je doen:
Snijd de ui (of sjalot) in kleine blokjes, pers het teentje knoflook uit en snijd de paprika in stukjes. Fruit dit alles even in een laagje olijfolie. Roer hier een grote schep tomatenpuree en de tomatenblokjes doorheen. Dit breng je op smaak met lekker veel kruiden: ongeveer een halve theelepel van komijnzaad, chilipoeder en paprikapoeder en nog wat peper en zout. Hier doe je 2 of 3 handjes boerenkool doorheen, goed roeren en dan even laten pruttelen zodat de boerenkool zacht wordt. Na een paar minuten maak je een kuiltje in de saus en daar giet je een ei in. Ik brak het ei eerst boven een glas zodat ik meer kans had op een mooi en heel ei in mijn pan maar zoals je ziet mislukte dat alsnog. Maakt niet uit, proef je niet. Leg een deksel op de pan zodat het ei in een paar minuten kan pocheren. Verdeel tot slot nog wat feta en boerenkool over je shakshuka en schep dan het pannetje leeg met stukjes brood.

 

Mijn oordeel: 7.8/10 – Ik vind dit echt een geweldig goed en gezond lunchgerecht. Zo makkelijk en cheap! De verschillende kruiden smaakten ook echt heerlijk (ik vind komijnzaad vanaf nu vet lekker!) en ik vond mijn toevoeging van boerenkool en feta ook top.
Ik at dit op 8/3/18